Skip to content

MATERIAŁY DLA PRACODAWCÓW SZKOLĄCYCH - CECH Kędzierzyn-Koźle

CECH
Przejdź do treści
WIĘCEJ

Materiały dla pracodawców szkolących


W dniu 15 sierpnia wchodzi w życie obowiązek stosowania Standardów Ochrony Małoletnich (SOM) przez  pracodawców i inne jednostki, które realizują działania określone w  art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle  seksualnym i ochronie małoletnich.
Są  to: działalności związane z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,  leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,  uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez  małoletnich, lub opieką nad nimi.
W  świetle obowiązujących przepisów do wprowadzenia Standardów Ochrony  Małoletnich zobowiązuje się również Izby Rzemieślnicze, Cechy i  zrzeszonych pracodawców szkolących, m. in. młodocianych pracowników.
Znowelizowane  przepisy zawierają szereg rozwiązań mających na celu lepszą ochronę  dzieci przed przemocą i zapewnienie im kompleksowej pomocy w przypadku  krzywdzenia, co pozwoli na kompleksową ich ochronę, a co za tym idzie  wzmocnienie systemu przeciwdziałania przestępczości na ich szkodę.
W  związku z powyższym podmioty, które realizują m.in. działania związane z  edukacją, muszą wprowadzić do swojego funkcjonowania i skutecznie  stosować procedury mające na celu ochronę małoletnich składające się  łącznie na politykę ochrony małoletnich.
W przypadku braku ich wdrożenia przewidziane są kary pieniężne, które będzie nakładać, m. in. Państwowa Inspekcja Pracy.
Celem  działania jest zapewnienie dzieciom (małoletnim) poniżej 18 r.ż.  możliwości rozwoju zawodowego w poczuciu bezpieczeństwa. Dzięki  transparentnym i pisemnym zasadom określonym w Standardach Ochrony  Małoletnich pracodawca zobowiązuje się dokładać wszelkiej staranności,  aby małoletni w jego przestrzeni mógł czuć się swobodnie i był chroniony  przed przemocą. Na politykę ochrony małoletnich składa się szereg  działań.
W jednostce zaangażowanej w edukację małoletnich, które spełniają standardy ochrony dzieci:
- nie pracują osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dziecka,
-  wszyscy pracownicy wiedzą, jak rozpoznawać symptomy krzywdzenia dziecka  oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko  jest ofiarą przemocy - w jednostce lub w rodzinie,
- wszystkie dzieci mają stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.

W ramach wdrożenia polityki ochrony małoletnich należy zrealizować następujące działania:

1. Wprowadzenie Standardów Ochrony Małoletnich (SOM), które  powinny być zamieszczone w pełnej wersji na stronie internetowej  jednostki oraz w wersji skróconej w formie wydruku wywieszone w  widocznym miejscu.
Co powinny zawierać Standardy Ochrony Małoletnich (SOM)?
-  zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a każdym  pracownikiem Cechu, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec  małoletnich,
- zasady i procedurę  podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub  posiadania informacji o krzywdzeniu młodzieży,
-  procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o  podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego,  zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za  wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”,
- zasady przeglądu i aktualizacji standardów,
-  zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników  do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich  stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności,
-  zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub  faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i  ich stosowania,
- osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia,
-  sposób dokumentowania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub  zdarzeń zagrażających dobru małoletniego i zasady przechowywania  dokumentów,
- wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone,
- zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

Więcej informacji w tym temacie można znaleźć na poniższej stronie:
https://standardy.fdds.pl/

2. Weryfikacja pracowników i innych osób, które będą zaangażowane w działalność z osobami małoletnimi (np.  umowy zlecenie, wolontariat, itp.) w Rejestrze Sprawców Przestępstw na  Tle Seksualnym – obowiązek funkcjonuje od 1.10.2017 r. w związku z  powyższym dotyczy osób zatrudnionych po 1.10.2017 r., a nie dotyczy  osób, które były zatrudnione przed tym dniem.
Dowodem na dokonanie weryfikacji powinien być wydruk z Rejestru umieszczony w aktach osobowych osoby zatrudnionej.
W celu uzyskania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym należy:
1) Zarejestrować konto na stronie Rejestru z dostępem ograniczonym: rps.ms.gov.pl poprzez:
a) wybranie odpowiedniego dla użytkownika konta:
- konto użytkownika indywidualnego
- konto użytkownika instytucjonalnego
b) wypełnienie odpowiedniego formularza rejestracyjnego.
Konto użytkownika indywidualnego jest aktywowane od razu po przesłaniu formularza.
Natomiast  konto użytkownika instytucjonalnego aktywowane jest po przesłaniu  formularza oraz po odesłaniu pisemnego zgłoszenia do Ministerstwa  Sprawiedliwości.
2) Wygenerować  zapytanie do Rejestru, które należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem  elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Za udzielenie informacji z Rejestru nie pobiera się opłaty.
Szczegółowe informacje w tym temacie znajdują się na stronie głównej Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym:
https://arch-bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/rejestr-sprawcow-przestepstw-na-tle-seksualnym/

3.  Posiadania w aktach osobowych osoby zatrudnionej po 12 lutego 2024 r.  zaświadczenia o niekaralności uzyskanego z Krajowego Rejestru Karnego w  zakresie przestępstw określonych   w rozdziale XIX i XXV Kodeksu  karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29  lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172  oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny  zabronione określone w przepisach prawa obcego (art. 21 ust. 3) lub  informacji z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwanej do celów  działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z  dziećmi (art. 21 ust. 4) dla osoby posiadającej obywatelstwo innego  państwa niż Rzeczpospolita Polska.
Osoba  zatrudniona lub dopuszczona do ww. działalności powinna samodzielnie  lub poprzez pełnomocnika uzyskać i dostarczyć pracodawcy informację o  niekaralności.
Szczegółowe informacje o  uzyskaniu informacji z Krajowego Rejestru Karnego przez obywateli  polskich oraz Unii Europejskiej zamieszczone są na stronie internetowej  Ministerstwa Sprawiedliwości w poniższych zakładkach:
https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny/uzyskanie-informacji-z-krajowego-rejestru-karnego-droga-tradycyjna
oraz
https://www.gov.pl/web/krajowy-rejestr-karny/uzyskiwanie-informacji-z-krajowego-rejestru-karnego-droga-elektroniczna3

Opłata  za uzyskanie informacji wynosi 30 zł w przypadku złożenia zapytania w  postaci nieelektronicznej lub 20 zł w przypadku złożenia zapytania w  postaci elektronicznej.  W przypadku udzielonego pełnomocnictwa należy  wnieść dodatkową opłatę skarbową w wysokości 17 zł.
W  przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja,  nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się  rejestru karnego, przyjmuje się następujące kroki działania - odebranie  oświadczenia o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że osoba nie była  prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające  przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art.  189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o  przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego  orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów  zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu,  innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu  zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich  lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem,  edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych,  rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych  zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi (art. 21 ust. 7).
4. Poszerzenie wiedzy na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej za stosowanie Standardów Ochrony Małoletnich.
W tym miejscu zachęcamy do skorzystania z materiałów Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę” dostępnych pod poniższymi linkami:
- baza wiedzy – materiały do czytania: https://standardy.fdds.pl/baza-wiedzy
- bezpłatne webinary i szkolenia udostępnione w formie filmów do odsłuchania -  https://www.youtube.com/playlist?list=PLfRXTVmpnYfCKjlLzkB_jtawqI3-o0SE1
- Platforma edukacyjna Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę | Platforma edukacyjna FDDS - https://edukacja.fdds.pl/#

Wróć do spisu treści